Sunday 27 March 2011

Me Cinta Bangkok - hari kedua

sarapan sihat la konon kan....tapi yg sebenarnya geram gan dressing salad tu yum2...

My hubby start  wit cornflakes dgn susu dulu.....

salah satu menu sarapan yg ditelan pagi tu...

sajer jer nk tunjuk jem2 yg ada disajikan waktu sarapan pagi  di holiday inn ni.

Bangun jer pagi semua dah decide nk pi sarapan pagi, rugi la wooorr klu tak pi, sarapan pagi ala buffet di Holiday inn tu, mesti la heyyybatt kan...memang best, sampai jer kat dlm the brasserie restoran/cafe ni kami semua pun serang...., hai maklumla smlm terus tido so pagi2 jer dah lapar, perut kena isi, jab gi nk bershopping ni, kang tak da tenaga pulak. Sudah kenyang kami  kembali ke bilik hotel utk bersiap2 bershopping. Yang kita ingat, kita pi shopping kat MBK shopping mall dengan pratunam center. Kita semua take lunch dekat dlm food court MBK mall.

sebelum gerak posing dulu...entrance holiday inn, tgh tunggu taxi.

area ni di Silom Road kedai2 yg berdekatan dgn Holiday inn.

me wit hubby dekat Pratunam center, tempat shopping yg pertama kita pi.

just cuba2 jer kasut2 kat sini, x murah sgt, kita x beli pun sebab tgk kualiti dia kureng sikit.

ini magnet hiasan peti ais, murah ke tak kita tak tahu....25baht.

my hubby tgh pilih baju brand polo yg dijual murah, 100baht. Meanings dlm rm 10.00.

Me yang tgh memilih2 g-string kat sini, murag gak 3 helai 100bath jer, cantik2 lak tu.

entah apa yg dia tgk kita pun x tahu....

kat sini kita window shopping jer, survey apa yg cantik.

kita di kedai yg menjual beg2 kulit, brand apa kita x tahu, rasanya barangan kulit dr negara ini sendiri.

Dekat Pratunam ni barang2 nye biasa2 jer, kat sini ala2 cam kat The Mall yg kat PWTC berdepan gan hotel pan pacific tu, mmmm...... mcm tu la rasanya tempat dia. Kat sini kita beli kain sutera thai, dengan g-string yang memang murah kat sini, barang lain semuanya so-so je la. Selesai jer disini kami bergerak sekali dgn menaiki teksi ke MBK mall. Kami akan lunch di food court situ. MBK ni nama short cut nama penuh nya Mah Boon Krong. Kat sini sebenarnya ada dua food court, satu di tingkat lima yang dipanggil  The Fifth Food Avenue dan satu lagi ditingkat enam dimana food di sini lebih murah harganya, tapi halal atau tidak kita x pasti. Dekat the fifth avenue ni ada mcm2 jenis mknan antarabangsa, ada mknan Arabic, Vietnamese, Hainese, Chinese, Japanese, Indian dan Italian.Selepas lunch kami hanya berjalan-jalan sambil2 tu kita ni window shopping jer. MBK mall ni klu kat Malaysia kita rasa mcm kat Sungai Wang, tapi sini lebih besar dan byk tingkat, suasana dia memang mcm kat Sungai Wang.

di dlm pusat membeli belah  yang dipanggil MBK.

Ice kacang yang ada dijual dlm pelbagai jenis rasa di food court MBK, kiosk ni dipanggil  'Signature Dessert' bar.

Food court yg dipanggil Fifth Avenue. Kena pandai pilih kiosk2 yg jual makanan ni sebab ada yg halal ada yang x.

Mcm2 jenis makanan dan stall ada jual disini.

Pulut mangga, makanan wajib yang harus dicuba apabila sampai ke negara Thailand. Sedap....yum yum.

kita mkn green chicken curry, tomyam udang gan nasi, memang set lunch ni mcm ni. Set lunch ni rasanya dlm 150baht.

hihihihihi.....sampai terbeliak biji mata tu .....sedap sgt kot atau panas....my hubby pilih makanan jepun, grill ikan salmon yg dihidang sekali dgn nasi dan miso sup.

mmmmmm sedapnyer......

masih di MBk mall, ada kiosk2 yg jual jan2 dan manisan2. Kita x beli pun, x berani nk try.

boleh beli sim kad kat MBK mall ni, ada byk kat sini, kawan kita ni nk kol anak dia yg kat sana, rindu katanya.

time  go back to hotel, balik naik teksi juga....dah x ingat berapa baht.

kenderaan awam yg sgt popular disini yang dipanggil tut-tut.

gambar ni dekat kedai jahit baju,jaket dan seluar  dlm hotel holiday inn. Kat kedai ni kita boleh tempah jaket, baju,seluar dan sebagainya dlm masa satu hari jer. My fren tempat satu business suit kat sini yg berharga dlm rm500.00, mahal ke murah, katanya murah klu tgk material kain yg dia pilih.

Setelah berehat dan bersiram kami bersiap2 keluar pi makan malam di Seafood Market, tapi sebelum itu kami singgah di Hard Rock Cafe Bangkok. Kita nyer kawan nk beli ole2 dekat situ, kita x beli apa pun just window jer, dah alang2 sampai kita org masuk ke cafe nyer layan live band sekejab. Dekat sini kita org layan sekejab jer, tgk dua tiga lagu then semua nk bergerak dah sebab perut dah berdendang. Kami berjalan kaki dr sini ke stesen mrt yg sgt dekat dan berhenti di Asok, lepas tu kami ambik teksi ke seafood market. Nama jer macam pasar ikan tapi yang sebenarnya ianya restoran seafood. Mrt ni kira cam lrt ler klu kat Malaysia.Masa kami sampai di situ suasana kedai agak lengang mungkin kerana sudah agak lewat malam. Tanpa buang masa kami memilih menu masakan dan bila makanan terhidang masing2 dan tak sabar nk telan.

cute kan......rugi tak beli huhuhuhuhu...sekarang baru nk menyesal..

My fren, Miss Jem sambil2 tgh tunggu monorel ni kan.... snap2 la sikit.

my hubby dgn Pak guard jaga monorel, baju dia ketat tul.

di dalam MRT.

dah sampai di Seafood Market, Restoran Seafood.Nasib baik sempat, diaorg mcm dah nk tutup kedai dah.

Udang stim dgn sos istimewa...yum yum...sedappp....

ikan siakap tiga rasa, kuah tiga rasa tu diaorg asingkan dlm mangkuk.

Ketam masak sweet sour klu x silap...sudah lupa ler.

Sudah semestinya kena ada tomyam....klu dah pi sana mesti try rasa tomyam thai.

masa ni gambar sebelum makan, my hubby tgh kusyuk dgr cerita, perut dah lapar tu..sabar2 k.

Selesainya saja makan malam, kami semua pulang ke Hotel dengan menaiki teksi.Kat Bangkok ni tak yah risau sebab public transport senang jer nk dapat, duit jer kena penuh. Oleh kerana hari kedua ni banyak berjalan jadi kami decide nak berehat saja, tido....besok masih ada.

akan bersambung di Me cinta Bangkok- hari ketiga.